Perbandingan antara Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah (KBSR) |
BIDANG |
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) |
1993 |
Tahun |
2011 |
Berasaskan
tiga bidang:
|
Reka Bentuk Kurikulum |
Berasaskan enam tunjang:
|
1. Sukataan
pelajaran 2. Huraian
sukatan pelajaran
3.
Buku Teks |
Bahan Kurikulum |
1. Dokumen Standard Kurikulum
2.
Buku Teks |
Tahap I (Tahun 1,2 dan 3) ·
Mata pelajaran Teras ·
Mata pelajaran Wajib ·
Mata pelajaran
Tambahan Tahap II (Tahun 4, 5 dan 6) ·
Mata pelajaran Teras ·
Mata pelajaran Wajib ·
Mata pelajaran
Tambahan |
Organisasi Kurikulum |
Tahap I (Tahun 1,2 dan 3) ·
Modul Teras Asas ·
Modul Teras Tema ·
Modul Elektif Tahap II (Tahun 4, 5 dan 6) ·
Modul Komunikasi ·
Modul Komunikasi
Elektif ·
Modul Kerohanian,
Sikap dan Nilai ·
Modul Fizikal dan
Estetika ·
Modul Sains dan
Teknologi ·
Modul Kemanusiaan |
· Kemahiran berfikir
Secara Kritis · Kemahiran berfikir
Secara Kreatif |
Elemen |
·
Kreativiti dan inovasi ·
Keusahawanan Teknologi Maklumat dan
komunikasi (ICT) secara explicit |
·
Penekanan yang ketara
kepada pentaksiran sumatif ·
Melalui Peperiksaan
Semester dan UPSR |
Kaedah Pentaksiran |
· Pentaksiran Berasaskan Sekolah · Menggunakan kaedah pentaksiran pelbagai, termasuk bersifat hoslitik dan autentik · Dijalankan secara
berterusan untuk mengesan perkembangan dan pencapaian murid dalam
pembelajaran |
3M
(Membaca, Menulis, Mengira) |
Fokus |
4M (Membaca, Menulis, Mengira, Menaakul) |
Perbandingan antara Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah(KSSM).
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) |
Bidang |
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) |
2001 |
Tahun |
2011 |
Berasaskan tiga
bidang: ·
Komunikasi ·
Manusia dan alam
sekeliling ·
Perkembang diri
Individu |
Reka Bentuk Kurikulum |
Berasaskan enam
tunjang: ·
Komunikasi ·
Kerohanian, sikap
dan nilai ·
Kemanusiaan, ·
Perkembangan
fizikal dan estetika ·
Sains dan
teknologi ·
Ketrampilan diri |
1. Sukataan pelajaran 2. Huraian sukatan
pelajaran ·
Kandungan ·
Hasil pembelajaran ·
Cadangan Aktiviti
PdP 3. Buku Teks |
Bahan Kurikulum |
1. Dokumen
Standard Kurikulum ·
Standard Kandungan ·
Standard
Pembelajaran 2. Buku Teks |
Tahap I (Tingkatan 1,2 dan 3) ·
Mata pelajaran
Teras ·
Mata pelajaran
Wajib ·
Mata pelajaran
Tambahan Tahap II (Tingkatan 4, 5 dan 6) ·
Mata pelajaran
Teras ·
Mata pelajaran
Wajib ·
Mata pelajaran
Tambahan |
Organisasi Kurikulum |
Tahap I (Tingkatan 1,2 dan 3) ·
Modul Teras Asas ·
Modul Teras
Tema ·
Modul Elektif Tahap II (Tingkatan 4 dan 5) ·
Modul Komunikasi ·
Modul Komunikasi
Elektif ·
Modul Kerohanian,
Sikap dan Nilai ·
Modul Fizikal dan
Estetika ·
Modul Sains dan
Teknologi ·
Modul Kemanusiaan |
· Kemahiran berfikir
Secara Kritis · Kemahiran berfikir
Secara Kreatif |
Elemen |
·
Kreativiti dan
inovasi ·
Keusahawanan ·
Teknologi Maklumat
dan komunikasi (ICT) secara explicit |
·
Penekanan yang
ketara kepada pentaksiran sumatif ·
Melalui
Peperiksaan Semester, PMR dan SPM |
Kaedah Pentaksiran |
·
Pentaksiran
Berasaskan Sekolah ·
Menggunakan kaedah
pentaksiran pelbagai ·
Bersifat hoslitik
dan autentik ·
Dijalankan secara
berterusan untuk mengesan perkembangan dan pencapaian murid dalam
pembelajaran |
No comments:
Post a Comment